Raport ANAF: Deficiente privind aplicarea legislatiei fiscale -sold 5311, RO e-Transport

Pentru Facturare si Gestiune recomandam SmartBill. Incerci GRATUIT!

ANAF a publicat rezultatele actiunilor de control din primul semestru al anului 2023.

Principalele deficiente indentificate in zona aplicarii legislatiei fiscale sunt:

  • nedeclararea veniturilor obţinute din activitățile de comerț electronic (e-commerce) de către
    persoane fizice, fără respectarea prevederilor legale în materie;
  • nedeclararea veniturilor obţinute din tranzacțiile cu criptomenede;
  • nedeclararea/declararea parțială a veniturilor de natură salarială a conducătorilor auto care
    realizează activități de transport alternativ pentru sau în numele unor societăți care acționează prin
    intermediul unor platforme avizate;
  • nedeclararea/declararea parțială a orelor efectiv lucrate de către angajații societăților care
    prestează servicii de livrare alimente prin intermediul platformelor online;
  • nedeclararea veniturilor obținute de persoane fizice din activitatea de creare de conținut
    online și promovarea pe diferite platforme media;
  • comercializarea de substanțe din categoria suplimentelor alimentare folosindu-se cota redusă
    de TVA fără ca acestea să fie notificate conform legii;
  • existența unor diferențe semnificative între numerarul existent în casierie și soldul scriptic al
    contului 5311 ”Casa în lei” și/sau 5314 ”Casa în valută”. În cele mai multe situații s-a constatat că
    sumele de bani au fost ridicate din casierie de persoane cu funcții de decizie în societate care au
    dispus în interes personal de aceste sume, fără a evidenția în contabilitate operațiunea și fără a
    aplica tratamentul fiscal adecvat;
  • identificarea unor contribuabili (înregistraţi în scopuri de TVA) care au declarat la organul
    fiscal competent achiziții de bunuri si servicii de la parteneri care în perioada fiscală respectivă
    erau declarați inactivi din punct de vedere fiscal. Controalele operative au confirmat faptul că
    achizițiile declarate au fost înregistrate în contabilitatea societăţilor, acestea exercitându-și în mod
    nelegal dreptul de deducere a TVA și a cheltuielilor, după caz;
  • existenţa unor contribuabili care potrivit datelor financiare din situaţiile financiare, au depăşit
    plafonul special de scutire de TVA şi care, până în prezent, nu şi-au îndeplinit obligaţiile legale
    privind înregistrarea în scopuri de TVA;
  • identificarea de persoane fizice care figurează cu încasări de la entități externe care
    administrează site-uri web de tipul motoarelor de căutare sau rețelelor de socializare. Urmare
    analizării şi comparării informațiilor exportate din aplicațiile informatice cu veniturile declarate la
    organul fiscal de respectivele persoane fizice, au rezultat venituri nedeclarate.
  • realizarea achizițiilor intracomunitare de autovehicule prin intermediul unor societăți de tip
    fantomă create în alte state membre, interpuse, care facturează direct către persoane fizice;
  • utilizarea unei societăți românești ”tampon” pentru pentru realizarea achizițiilor
    intracomunitare de autovehicule, ce își mărea artificial TVA deductibilă cu tranzacții în lanț, ce nu
    au la bază operațiuni reale;
  • utilizarea de societăți de tip fantomă românești pentru realizarea achizițiilor intracomunitare;
  • utilizarea unei societăţi în insolvență pentru realizarea achizițiilor intracomunitare;
  • distribuirea de dividende și venituri din alte surse către asociații societății, fără reținerea la
    sursa la momentul acordării veniturilor a impozitului pe dividende și a impozitului pe venituri din
    alte surse aferente.

Tipologia faptelor pentru care au fost aplicate principalele sancțiuni contravenționale (ANAF)

  • nedotarea cu aparate de marcat electronice fiscale cu jurnal electronic;
  • neconectarea aparatelor de marcat electronice fiscale la sistemul informatic al ANAF;
  • neutilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale potrivit reglementărilor legale, respectiv
    neemiterea de bonuri fiscale pentru toate bunurile livrate sau serviciile prestate;
  • neîntocmirea de documente justificative pentru sumele introduse/extrase din unităţile de
    vânzare;
  • nerespectarea reglementărilor cu privire la întocmirea şi utilizarea documentelor justificative
    şi contabile pentru operaţiunile efectuate, înregistrarea în contabilitate, păstrarea şi arhivarea
    acestora, precum şi reconstituirea documentelor distruse;
  • încasări/plăţi fragmentate în numerar de la/către beneficiari pentru facturile a căror valoare
    este mai mare de 5.000 lei şi, respectiv, de 10.000 lei;
  • achiziționarea produselor accizabile de la persoane care desfășoară activități de distribuție și
    comercializare angro a băuturilor alcoolice și tutunului prelucrat fără a deține atestat de
    comercializare emis de autoritatea competentă;
  • deţinerea în afara antrepozitului fiscal sau comercializarea pe teritoriul României a produselor
    accizabile supuse marcării, fără a fi marcate sau marcate necorespunzător ori cu marcaje false sub
    limitele prevăzute de lege;
  • nedeclararea în Sistemul RO e-Transport a datelor referitoare la transporturile de bunuri cu
    risc fiscal ridicat sau declararea în Sistemul RO e-Transport a unor cantităţi diferite de cele care fac
    obiectul transportului de bunuri.

Citeste si :

Contributia la sanatate -conform noului proiect legislativ

Articole similare

Comentariul tau aici